- Paweł Andruszkiewicz
- Aktualności
Tak dużej inwestycji w szlaki żeglowne na Mazurach, nie było od czasów powojennych
Ponad 163 mln zł kosztować będzie modernizacja kanałów na szlaku żeglownym od Mikołajek do Giżycka. Prace zaczną się w 2020 roku i potrwają do 2023 roku. Na czas modernizacji kanały nie zostaną zamknięte dla ruchu - wodniacy i żeglarze będą mogli z nich korzystać.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie rozpoczyna przebudowę i umacnianie pięciu kanałów mazurskich:
-
Kanał Szymoński - przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
-
Kanał Łuczański. Prace remontowe obejmą 2,13 km kanału.
-
Kanał Mioduński. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
-
Kanał Grunwaldzki. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
-
Kanał Tałcki. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
Inwestycja jest niezbędna ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest także drożność niektórych odcinków kanałów i jezior. Jest to spowodowane złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich takich jak śluzy, mosty i kładki. Wartość projektu to 163 mln zł z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł a wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł.
Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreślił, że dzięki modernizacji kanałów lepsze będą warunki do uprawiania turystyki, ale również poprawi się bilans wodny, dzięki temu zyska środowisko.Prezes Wód Polskich Przemysław Daca zaznaczył, że na czas remontu kanały nie będą zamknięte dla ruchu. "Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Będą one drożne i będzie można uprawiać żeglarstwo"- wskazał. Podkreślił, że pieniądze, które dołożyły do sfinansowania inwestycji Wody Polskie pochodzą m.in. z tak zwanego podatku dennego, opłat za pobór wody i ścieków oraz z dzierżaw.
Jak podały Wody Polskie, z początkiem stycznia 2020 roku planowane jest wszczęcie postępowań przetargowych na roboty budowlane dla pierwszych trzech kanałów: Tałckiego, Grunwaldzkiego i Mioduńskiego. Kolejne dwa przetargi dotyczące kanałów: Szymońskiego i Giżyckiego planowane są do ogłoszenia w drugiej połowie 2020 roku. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zakończyć się w 2012 roku a na Tałckim i Mioduńskim w 2022 roku. Natomiast na kanałach: Szymońskim i Giżyckim do 2023 roku.